Pojištění letadla
Bezmotorové nebo motorové letadlo, vrtulník, vírník nebo balón lze pojistit 2 způsoby nebo kombinovat oba:
- Pojištění odpovědnosti za škodu z provozu letadla
- Havarijní pojištění
Pojištění odpovědnosti za škodu z provozu letadla
Každé letadlo může vzlétnout pouze s povinným ručením - pojištěním odpovědnosti za škodu způsobenou provozem letadla. Výše pojistného je závislá na typu letadla, účelu jeho využití a počtu sedadel cestujících. Pojištění se řídí Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 785/2004 ze dne 21. dubna 2004 o požadavcích na pojištění u leteckých dopravců a provozovatelů letadel.
Pojištění odpovědnosti letadla se skládá z několika částí:
- a) Pojištění odpovědnosti za škodu vůči třetím osobám na zdraví, majetku a ušlém zisku - základní součást pojištění (Third-party Legal Liability)
Pojistná částka - limit pojistného plnění je předepsán tabulkou podle maximální vzletové hmotnosti (MTOW):
Kategorie | MTOW | Minimální pojistná částka |
1 | 500 kg | 750 000 SDR |
2 | 1 000 kg | 1 500 000 SDR |
3 | 2 700 kg | 3 000 000 SDR |
4 | 6 000 kg | 7 000 000 SDR |
5 | 12 000 kg | 18 000 000 SDR |
6 | 25 000 kg | 80 000 000 SDR |
7 | 50 000 kg | 150 000 000 SDR |
8 | 200 000 kg | 300 000 000 SDR |
9 | 500 000 kg | 500 000 000 SDR |
10 | 500 000 kg | 700 000 000 SDR |
MTOW (Maximum Takeoff Weight) - maximální vzletová hmotnost
SDR (Special Drawing Rights) - zvláštní práva čerpání, měnová a účetní jednotka Mezinárodního měnového fondu, hodnota je přibližně 30 Kč.
- b) Pojištění odpovědnosti za škodu vůči cestujícím (Legal Passenger Liability) - minimálně 250 000 SDR na 1 sedadlo cestujícího
- c) Pojištění odpovědnosti za přepravovanou zavazadla cestujících - nejméně 1 000 SDR na 1 cestujícího
- d) Pojištění odpovědnosti za přepravovaný náklad - nejméně 17 SDR na 1 kg nákladu
Havarijní pojištění letadla
Havarijní pojištění - kasko letadla kryje poškození, zničení, krádež nebo ztrátu letadla. Podle mezinárodního standardu se jedná o pojištění proti všem nebezpečím (all risk).
Stanovení pojistné částky
Pojistnou částku jako maximální limit pojistného plnění při jedné škodě můžeme určit dvěma způsoby:
- Pojištění na novou hodnotu (replacement value) - pojistná částka je určena podle kupní ceny nového letadla. Tento způsob určení pojistné částky je vhodný pro zcela nové nebo poměrně nová letadla.
- Pojištění na dohodnutou hodnotu (agreed value) - pojistná částka se určí jako tržní cena letadla, přičemž se neuplatňuje podpojištění.
Připojištění a doložky
Podle potřeby sportovního létání nebo obchodní provozu je možné připojistit:
- Přepravu větroně v transportním voze - plánovaný i neplánovaný transport
- Pojištění i na závodech
- Letecká akrobacie
- Výcvik pilotů
- Doložka o pojištění nejmenovaných pilotech - Open Pilot Clause
- Doložka o pojištění války, terorismu a únosu AVN 52D / E
Pojištění pozemních rizik
V případě uzemnění letadla z příčiny opravy, údržby, nebo z nějaké administrativní příčiny je možné letadlo pojistit jen na tzv. pozemní rizika (Ground Risks). Toto pojištění je o trochu levnější než plné kasko letadla.
Definice letadel
Letadlem se rozumí zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vůči zemskému povrchu.
Létající sportovní zařízení je maximálně dvoujmístné letadlo nebo sportovní padák, používané k nekomerčním účelům.
Charakteristika jednotlivých druhů sportovních létajících zařízení
Ultralehký kluzák
- maximálně dvoumístné bezmotorové letadlo
- řízené aerodynamickými prostředky
- MTOW do 600 kg.
Motorový ultralehký kluzák
- maximálně dvoumístné ultralehké letadlo
- vybavené pohonnou jednotkou
- MTOW do 600 kg.
Ultralehký letoun
- maximálně dvoumístné motorové letadlo
- řízené aerodynamickými prostředky
- pádová rychlost nepřevyšuje 83 km/h
- MTOW do 600 kg nebo
- MTOW do 650 kg v případě použití na vodě.
Motorový závěsný kluzák
- maximálně dvoumístné motorové letadlo
- řízené změnou polohy těžiště s možností dodatečného aerodynamického řízení kolem jedné osy
- pádová rychlost nepřevyšuje 65 km/h
- MTOW do 300 kg u jednomístného závěsného kluzáku
- MTOW do 450 kg u dvoumístného závěsného kluzáku.
Ultralehký vrtulník
- maximálně dvoumístné letadlo s poháněnými rotujícími nosnými plochami
- MTOW do 600 kg nebo
- MTOW do 650 kg k použití na vodě.
Ultralehký vírník
- maximálně dvoumístné letadlo s rotujícími nosnými plochami uváděnými do pohybu autorotací vznikající dopředným pohybem
- MTOW do 600 kg.
Motorový padákový kluzák
- maximálně dvoumístné letadlo
- s pomocným motorem na zádech pilota, jehož MTOW je do 270 kg a které umožňuje vzlet a přistání z nohou pilota, nebo
- s pohonem umístěným na podvozku, jehož MTOW je do 300 kg u jednomístného padákového kluzáku a 450 kg u dvoumístného padákového kluzáku.
Závěsný kluzák
- maximálně dvoumístné bezmotorové letadlo
- vzlet se uskutečňuje rozběhem pilota, aerovlekem či navijákem a je řízeno změnou polohy těžiště s možností dodatečného aerodynamického řízení kolem jedné osy
- maximální prázdná hmotnost bez upínacího zařízení nepřekračuje 40 kg.
Padákový kluzák
- maximálně dvoumístné bezmotorové letadlo
- charakter nosné plochy není určován tuhou konstrukcí.
Sportovní padák
- zařízení sloužící pro sestupný let osoby z letadla na zemský povrch.
Ultralehký balon
- maximálně dvoumístné bezmotorové letadlo lehčí vzduchu
- maximální konstrukční objem nepřesahující 1200 m3 v případě horkého vzduchu a 400 m3 v případě jiného nosného plynu.
Ultralehká vzducholoď
- maximálně dvoumístné motorové letadlo lehčí vzduchu
- maximální konstrukční objem nepřesahující 1200 m3 v případě horkého vzduchu a 400 m3 v případě jiného nosného plynu.
V případě zástavby celkového záchranného padáku upevněného na drak jednomístného motorového závěsného kluzáku nebo jednomístného motorového padákového kluzáku se hodnoty MTOW navyšují o 15 kg. V případě zástavby celkového záchranného padáku upevněného na drak dvoumístného motorového závěsného kluzáku nebo dvoumístného motorového padákového kluzáku se hodnoty MTOW navyšují o 25 kg.